تحلیل بنیادی شرکت شیشه همدان (کهمدا)

صنعت شیشه از جمله صنایعی است که هزینه ی سرمایه گذاری بالایی را می طلبد از این رو این صنعت عموما در مقیاس بالای ظرفیت های تولید سودآور است .

تحلیل-بنیادی-شرکت-شیشه-همدان-کهمدا

تحلیل بنیادی شرکت شیشه همدان (کهمدا): صنعت شیشه از جمله صنایعی است که هزینه ی سرمایه گذاری بالایی را می طلبد از این رو این صنعت عموما در مقیاس بالای ظرفیت های تولید سودآور است و به واسطه ی سوخت ارزان و فراوانی مواد اولیه، حاشیه سرمایه گذاری در آن سود بالایی نیز برای سرمایه گذاران به همراه دارد. بنا بر آخرین اطلاعات منتشره در وزارت صنعت در سال ۱۳۹۶ در کشور ۴۶۱ هزار تن شیشه تولید شده است که ۴۱۰ هزار تن در  داخل به مصرف رسیده است و ۱۳% از تولید نیز صادر شده است.

شیشه همدان در بین شرکت های تولیدکننده ی شیشه سهم ۱۳٫۷ درصدی از تولید شیشه را به خود اختصاص داده است. در سالهای اخیر عمده ی صادرات شیشه به کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است. گفتنی است سرانه ی مصرف شیشه در کشور سالانه ۵ کیلوگرم به ازای هر نفر است که در مقایسه با کشورهای اروپایی به میزان ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم در سطح خوبی قرار نداریم و پیش بینی می شود با توجه به رشد ارزش دلار و افزایش قیمت انواع پت و افزایش دغدغه های محیط زیستی، سرانه ی مصرف شیشه نیز با افزایش همراه باشد.

از جمله شرکت های فعال در این صنعت و حاضر در بازار سرمایه می توان به شرکت شیشه دارویی رازی با نماد “کرازی” شرکت شیشه و گاز با نماد “کگاز” و سایپا شیشه با نماد “کساپا” اشاره کرد که در این بین فعالیت و نوع محصولات شیشه دارویی رازی و شیشه و گاز و شیشه ی همدان شباهت بالایی دارند و سایپا شیشه به تولید شیشه ی خودرو می پردازد.

از محصولات شرکت شیشه ی همدان می توان به انواع بطری نوشیدنی و مواد غذایی، ظروف سس و ترشی و غیره اشاره کرد. محصولات شرکت از نظر ماهیت یکسان است و تفاوت آن ها عمدتا در شکل و اندازه ی ظروف می باشد که هر کدام قالب خاص خود را برای تولید می طلبد.

ظرفیت اسمی کوره های این شرکت در واحد یک ۴۰،۰۰۰ تن و در واحد دو ۳۵،۰۰۰ تن و در مجموع ۷۵،۰۰۰ تن می باشد و شرکت مواد اولیه مورد نیاز را نیز به واسطه ی امتیاز بهره برداری از معادن سیلیس دریافت و در واحد خردایش برای تولید پودر سیلیس استفاده می کند. همچنین تامین لوازم بسته بندی نیز بر عهده ی شرکت ارمغان نگین آریا و ساخت قالب های ظروف شیشه ای نیز بر عهده ی همکار شیشه غرب از شرکت های زیرمجموعه ی شرکت می باشد. گفتنی است فازم سوم توسعه ی شرکت با ظرفیت ۹۳،۰۰۰ تن نیز در دست اجرا قرار دارد و پیش بینی می شود در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ این فاز به بهره برداری برسد.

این شرکت در دوره ی شش ماهه منتهی به ۳۰ اذر ۱۳۹۷ موفق به فروش ۶۹۵ میلیارد ریال از محصولات خود شده است و در دوره ی شش ماهه ۵۰% از پیش بینی فروش برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ را محقق کرده است. فروش شرکت در شش ماهه نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته رشد ۶۳ درصدی داشته است. این در حالی است که بهای تمام شده ی شرکت در این دوره نسبت به دوره ی مشابه رشدی ۳۹ درصدی داشته است که حاکی از افزایش حاشیه سود ناخالص شرکت می باشد.

شیشه همدان در شش ماهه موفق به تحقق سود خالص ۳۴۴ ریال به ازای هر سهم با سرمایه ی ۱،۱۵۲ میلیارد ریالی شده است و با توجه به چشم انداز افزایش مصرف شیشه و راه اندازی فاز سوم شرکت به بررسی عملیاتی و مالی شرکت می پردازیم.

ترکیب سهامداران

این شرکت در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ افزایش سرمایه از ۲۸۸ میلیارد ریال به ۱،۱۵۲ میلیارد ریال معادل ۳۰۰ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته را به ثبت رسانید و در حال حاضر ترکیب سهامداران شرکت از مجموع ۱،۱۵۲،۰۰۰،۰۰۰ سهم شرکت به شرح زیر است:

شرکت سرمایه گذاری سامان فرهنگیان از حقوقی های درصدی فعال در سهام شرکت می باشد و بانک سامان مالک نهایی شرکت محسوب می شود.

سهام شیشه همدان در دوره ی سه ماهه ی اخیر حرکتی سینوسی داشته و بازده ۸٫۹% برای سهامداران خود به ارمغان داشته است و در یک سال اخیر بازده سهام شرکت ۱۰۶% بوده است. میانگین حجم معاملات سهم در ۳۰ روز اخیر ۴٫۱ میلیون سهم می باشد که با توجه سهام شناور ۴۷ درصدی و سرمایه ی ۱،۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ سهمی شرکت، سهام شرکت نسبتا نقدشوندگی خوبی دارد و نسبت حجم معاملات به تعداد سهام شرکت در یک سال گذشته برابر با ۵۳% بوده است. در یک سال گذشته پی بر ای سهام به صورت میانگین در دامنه ی ۶ تا ۸ واحدی نوسان داشته است.

بتای سهام شرکت در دوره ی سه ساله برابر با ۰٫۷۹ بوده است و نشان دهنده ی کمتر بودن نوسانات بازدهی سهام شرکت از بازدهی شاخص کل  می باشد. سهام شرکت سهمی  ۱۸٫۴% در شاخص صنعت را به خود اختصاص داده است.

فروش

فروش شرکت در دوره ی شش ماهه ۶۹۵ میلیارد ریال بوده است و در دوره ی هشت ماهه منتهی به ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ فروش را به مبلغ ۹۳۴ میلیارد ریال گزارش کرده است که معادل ۶۷% از بودجه ی پیش بینی شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ می باشد. با این تفاسیر به نظر می رسد شرکت مشکلی برای تحقق بودجه ی پیش بینی نخواهد داشت.

فروش شرکت در بهمن ماه با ۱۵٫۶% افزایش نسبت به دی ماه به رقم ۱۲۷ میلیارد ریال گزارش شده است که این رشد عمدتا از ناحیه رشد ۹ درصدی نرخ های فروش و رشد ۵٫۶% مقدار فروش شرکت بوده است. گفتنی است فروش شرکت در آذر ماه برابر با ۱۳۲ میلیارد ریال بوده است.

فروش شرکت ۹۶% داخلی و ۴% صادراتی است و شرکت پیش بینی می کند با راه اندازی فاز سوم، فروش صادراتی شرکت با افزایش قابل توجهی ره به رو شده و ۶۰% از محصولات تولیدی فاز جدید به مبادی صادراتی اختصاص یابد. همچنین بررسی های نرخ های فروش محصولات حاکی از فاصله ی ۸ درصدی نرخ های فروش داخلی و صادراتی است و البته با توجه به معافیت مالیاتی فروش صادراتی، کمتر بودن نرخ فروش صادرات توجیه پذیر است.

مقدار تولید و فروش شرکت های تولیدکننده ی شیشه به علت محصولات خاص آن ها، کاملا تحت تاثیر سلامتی و طول عمر کوره های تولید است و با توجه به نیاز تعمیرات اساسی کوره ها در دوره های ۸ ساله، از این رو گاها نوسانات قابل توجهی در روند تولید و مقدار فروش شرکت دیده نمی شود و روند متعادلی در تولید و فروش دیده می شود. و نرخ های فروش آن ها همگام با وضعیت عمومی اقتصاد تغییر می کند. گفتنی است افت مقدار فروش شرکت در برخی از سال ها ناشی از تعمیرات اساسی کوره های شرکت بوده است.

روند مقداری فروش شرکت در سال های اخیر به شرح زیر است(ارقام به تن):

از دلایل افزایش تولید شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۹۸  انجام تعمیرات سرد کوره طی سال مالی گذشته می باشد. همچنین لازم به ذکر است که کوره ی شماره ی ۱ نیاز به تعمیرات دارد و و عمر مفید آن به پایان رسیده است و پیش بینی می شود این کوره از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به منظور تعمیرات اساسی متوقف شود، البته باید در خصوص کوره ها به این نکته اشاره کرد که تا زمانی که کوره غیرقابل استفاده شود فرآیند تولید ادامه خواهد یافت و اولویت با ادامه ی تولید توسط کوره است.

لازم به ذکر است که با آغاز فرآیند تعمیرات اساسی در کوره ی یک، به صورت نرمال عملیات تولید این کوره برای یک دوره ی پنج تا شش ماهه متوقف خواهد شد ولی با توجه به قصد شرکت بر افزایش ظرفیت کوره ی یک از ۴۰،۰۰۰ تن به ۷۵ هزار تن این زمان قابل افزایش خواهد بود. گفتنی است تعمیرات کوره ی شماره ی دو شرکت پنج ماه به طول انجامید و این کوره از مهرماه ۱۳۹۶ مجددا آغاز به کار کرده است.

روند نرخ فروش محصولات شرکت نیز به شرح زیر است(ریال به تن):

روند نرخ های فروش شرکت تقریبا همگام با تورم بوده است و در سال ۱۳۹۷ نرخ های فروش محصولات روندی رو به رشد داشته است و از ۱۳،۵۷۸ هزار ریال در هر تن در فروردین ۱۳۹۷ با رشد ۸۶% به ۲۵،۳۱۸ هزار ریال در بهمن ماه ۱۳۹۷ رسیده است و در ماه های اخیر میانگین رشد ماهانه ۷% را تجربه کرده است و البته با توجه به کشش بازار برای سال آتی نیز انتظار رشد معادل نرخ تورم را داریم.

بهای تمام شده

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ی شش ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۷ به رقم ۳۸۴ میلیارد ریال گزارش شده است که نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافته است در حالی که رشد فروش شرکت ۶۳ درصد بوده است و برآیند آن به رشد حاشیه سود ناخالص از ۳۵% در شش ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۶ به ۴۴٫۸% در شش ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۷ شده است.

گفتنی است پیش بینی شرکت از حاشیه سود ناخالص برای دوره ی شش ماهه دوم منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ برابر با ۳۲٫۷% برآورد شده است.

ترکیب بهای تمام شده ی شرکت در دوره ی شش ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۷ به شرح زیر می باشد:

مطابق نمودار بالا عمده ی بهای تمام شده ی محصولات شرکت ناشی از مواد مستقیم مصرفی می باشد و با توجه به راه اندازی فاز سوم در سال آینده، انتظار رشد قابل توجه هزینه ی سربار را به واسطه ی هزینه ی استهلاک بالای این واحد داریم.

لازم به ذکر است که در بخش هزینه های سربار ۴۰% از هزینه ها ثابت و ۶۰% از هزینه متغیر هستند و در بخش مواد مستقیم هزینه کاملا متغیر و در بخش دستمزد اما سهم هزینه ثابت ۸۰% و سهم هزینه متغیر ۲۰% است.

با توجه به سهم بالای مواد مستقیم مصرفی به بررسی جزئیات این بخش در جدول زیر می پردازیم:

گفتنی است تنها رنگ به واسطه ی واردات تامین می شود و باقی مواد اولیه ی مورد نیاز شرکت از بازارهای داخلی تامین می شود و پودر سیلیس و پودر فلدسپات نیز از محل معادن شرکت تامین می شود. نرخ رشد مواد اولیه ی شرکت کمتر از نرخ های فروش محصولات بوده است.

حاشیه سود ناخالص

حاشیه سود ناخالص شرکت در سال های اخیر به شرح زیر بوده است:

حاشیه سود ناخالص شرکت در دوره ی سه ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ برابر با ۴۲٫۴% درصد و دوره ی سه ماهه دوم ۴۶٫۹% بوده است و در دوره ی شش ماهه نیز ۴۴٫۸% بوده است و شرکت پیش بینی می کند برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ به ۳۹% برسد.

سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی

سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی شرکت در دوره ی شش ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۷ با رشد ۲،۶۳۹ درصدی نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته به رقم ۱۶۴٫۴ میلیارد ریال گزارش شده است که عمدتا ناشی از شناسایی سود حاصل از تسعیر ارز بوده است. گفتنی است نرخ تسعیر ارز شرکت برای یورو ۹۳،۰۹۸ ریال و دلار ۷۹،۵۰۵ ریال بوده است.

طرح توسعه

طرح توسعه ی شرکت که شامل ساخت و تجهیز یک کوره ی جدید با ظرفیت ۹۳،۰۰۰ تن می باشد و ظرفیت شرکت را با ۱۲۴ درصد رشد از ۷۵ هزار تن به ۱۶۸ هزار تن می رساند از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است. در این طرح تولید انواع ظروف شیشه ای سبک  نیمه سبک و شیشه های دارویی پیش بینی شده است و به منظور ساخت و خرید کوره ها از صندوق توسعه ی ملی نیز اقدام به دریافت وام ارزی شده است.

طرح توسعه ی شرکت در حال حاضر پیشرفت ۹۰ درصدی داشته است و شرکت موفق به واردات برخی از این تجهیزات شده است و مابقی آن نیز در ماه های آتی با حل مشکل تسویه اعتبارات اسنادی، قابل استفاده خواهد بود و برآوردها از امکان راه اندازی این طرح از آبان ماه حکایت دارد.

تامین مالی منابع مورد نیاز این طرح از منابع داخلی و تسهیلات از صندوق توسعه ملی می باشد. تسهیلات صندوق توسعه ی ملی برای این طرح ۳۴ میلیون دلار بوده است و تا آذرماه ۱۳۹۷ به رقم ۱۷۷ میلیارد ریال در این بخش هزینه شده است.

ترازنامه

موجودی مواد و کالای شرکت در پایان آذرماه برابر با ۳۲۴ میلیارد ریال بوده است که نسبت به پایان خرداد ماه رشدی ۵% را نشان می دهد. عمده ی موجودی مواد و کالای شرکت ناشی از قطعات یدکی تولید می باشد.

شرکت به منظور تامین منابع مالی برای راه اندازی طرح توسعه، احتمالا برخی از سرمایه گذاری های کوتاه مدت را کاهش خواهد داد.

سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت نیز بدون تغییر نسبت به خرداد ماه ۱۳۹۷ به رقم ۲۲۸ میلیارد ریال گزارش شده است. در بین سرمایه گذاری های بلندمدت ۶۳% در سهام و مابقی در املاک می باشد که عمده ی آن ناشی از سرمایه گذاری در بانک سامان و صنایع بسته بندی ارمغان نگین آریا و بیمه سامان می باشد. املاک شرکت نیز شامل ۱۵%از پروژه رویال کیش و ۲% از پروژه ملل در خیابان فرشته می باشد که با توجه به ثبت آن به بهای تمام شده در ترازنامه، ارزش روز بالاتری دارند.

افزایش ۷۱۰ میلیارد ریالی دارایی های ثابت مشهود در پایان آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ عمدتا ناشی از پیشرفت در فاز سوم از محل منابع داخلی و تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی بوده است و بدیهی است با دریافت کامل تسهیلات ارزی و ورود تمامی ماشین آلات و تجهیزات رشد ۲۵٫۶ میلیون دلاری در دارایی های ثابت را شاهد باشیم.

سایر نکات

  • سود ناشی از تسعیر ارز شرکت در پایان آذرماه ۱۳۹۷ به رفم ۱۵۵٫۸ میلیارد ریال سود شناسایی نموده است. نرخ دلار در تسعیر ارز ۷۹،۵۰۵ ریال و نرخ هر یورو ۹۳،۰۹۸ ریال تسعیر شده است.
  • سهم پرداخت نقدی سود به سهامداران از سود خالص شرکت به میزان ۲۰% بوده است.
  • با توجه به این که بخشی از تسهیلات مالی شرکت برای فاز سوم توسعه ی شرکت ارزی و بخشی از فروش صادراتی نیز ارزی می باشد، تغییرات نرخ ارز بر روی وضعیت مالی شرکت اثرگذار خواهد بود و با توجه به وزن بیشتر تاثیرگذاری تسهیلات ارزی بر وضعیت عملیاتی، افزایش نرخ رسمی ارز برای شرکت منجر به شناسایی زیان غیرعملیاتی خواهد شد. لازم به ذکر است مواد اولیه ی شرکت تماما از منابع داخلی تهیه شده و تاثیرات نرخ ارز بر روی تسهیلات مالی و فروش صادراتی تاثیرگذار خواهد بود.
  • ریسک تحریم بعد از خروج آمریکا از برجام برای بسیاری از شرکت ها پررنگ شد. با توجه به این که بخشی از فروش شرکت به کشورهای همسایه پیش بینی شده است از این رو تحریم ها موجب رشد هزینه های صادرات و ایجاد مانع در فروش این بخش خواهد شد.

نسبت های مالی

با توجه به بررسی نسبت های مالی شرکت، شیشه همدان و شیشه دارویی رازی در صنعت شیشه وضعیت بهتری را در اختیار دارند.

پیش بینی سال ۱۳۹۸

حال با توجه به طرح توسعه ی و وضعیت جاری شرکت به بررسی سودآوری شرکت در سال آینده می پردازیم:

در پیش بینی بالا مفروضات پیش بینی سال مالی آتی به شرح زیر می باشند:

  • کوره ی شماره ۳ شرکت از آبان ماه ۱۳۹۷ در مدار تولید قرار خواهد گرفت و برای کوره ی شماره یک نیز تا اسفندماه تولید محصولات پیش بینی شده است. همچنین پیش بینی شده است که ۶% از محصولات کوره ی یک و دو و ۶۰% از محصولات کوره ی سه به صادرات اختصاص یابد.
  • نرخ های فروش شرکت بر مبنای میانگین ماهانه و با لحاظ تورم پیش بینی شده است و نرخ های فروش صادراتی نیز مطابق روند گذشته، پایین تر از نرخ های داخلی پیش بینی شده است. نرخ دلار میانگین برای فروش صادراتی و واردات بخشی از مواد اولیه ۱۲۵،۰۰۰ ریال پیش بینی شده است.
  • مواد اولیه ی مصرفی شرکت متناسب با تورم با رشد پیش بینی شده است و نرخ تورم نیز برای سال آتی ۳۰% در نظرگرفته شده است و نرخ رشد حقوق کارکنان نیز با ۲۰% افزایش و رشد ۲۱% تعدادی نیروی کار برآورد شده است.
  • در برآورد هزینه ی جذب نشده ی تولید، افت ظرفیت واحد یک در نظر گرفته شده است.
  • درآمد سرمایه گذاری شرکت با فرض عدم افزایش سپرده ی سرمایه گذاری بانکی پیش بینی شده است و بخشی از سرمایه گذاری ها و دارایی های ارزی شرکت به منظور راه اندازی طرح توسعه به مصرف خواهد رسید.
  • هزینه ی انرژی و سربار شرکت با توجه به افزایش نرخ گاز و برق و راه اندازی فاز سوم و رشد تولید برآورد شده است.

با توجه به بررسی های انجام شده انتظار می رود سود شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ به ازای هر سهم ۶۲۲ ریال و برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ به ازای هر سهم ۹۷۸ ریال محقق شود.

نتیجه گیری

صنعت شیشه از جمله صنایعی است که هزینه ی سرمایه گذاری بالایی را می طلبد و به واسطه ی سوخت ارزان و فراوانی مواد اولیه حاشیه سرمایه گذاری در آن سود بالایی نیز برای سرمایه گذاران به همراه دارد و شیشه همدان نیز یکی از بزرگترین شرکت های داخلی تولیدکننده ی شیشه می باشد.

از محصولات شرکت شیشه ی همدان می توان به انواع بطری نوشیدنی و مواد غذایی، ظروف سس و ترشی و غیره اشاره کرد. این شرکت در دوره ی شش ماهه منتهی به ۳۰ اذر ۱۳۹۷ موفق به فروش ۶۹۵ میلیارد ریال از محصولات خود شده است و در دوره ی شش ماهه ۵۰% از پیش بینی فروش برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ را محقق کرده است. فروش شرکت در شش ماهه نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته رشد ۶۳ درصدی داشته است و موفق شده است در شش ماهه به ازای هر سهم با سرمایه ۱،۱۵۲ میلیارد ریالی به ازای هر سهم ۳۴۴ ریال محقق کرده است.

حاشیه سود ناخالص شرکت در دوره ی سه ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ برابر با ۴۲٫۴% درصد و دوره ی سه ماهه دوم ۴۶٫۹% بوده است و در دوره ی شش ماهه نیز ۴۴٫۸% بوده است و شرکت پیش بینی می کند برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ به ۳۹% برسد. از نکات مهم شرکت می توان به طرح توسعه ی فاز سوم شرکت اشاره کرد که ظرفیت شرکت را با ۱۲۴ درصد رشد از ۷۵ هزار تن به ۱۶۸ هزار تن می رساند. این طرح که از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین مالی شده است در حال حاضر پیشرفت ۹۰ درصدی داشته است و به زودی راه اندازی خواهد شد.

کارگزاری آبان

اشتراک گذاری:

Leave a Comment

Your email address will not be published.